Oświetlenie witryn sklepowych - czy ważne dla biznesu?

Oświetlenie witryn sklepowych - czy ważne dla biznesu?

Witryna sklepowa to często pierwszy punkt spotkania klienta z marką i jej produktem. Mijana na ulicy, ma za zadanie zatrzymać uwagę potencjalnego klienta i ma na to raptem 5 - 7 sekund. Jak więc wyróżnić się w mieście, pełnym kolorowych świateł?

Witryna sklepowa - wizytówka twojej firmy

Tradycja tworzenia witryn sklepowych, czy też visual merchandisingu sięga XIX wieku, a dziś urasta wręcz do rangi sztuki. Nie wystarczy już zaprezentować towaru jakim jest na stanie, ale należy go odpowiednio oprawić i wyeksponować. Czasem też, sam towar jest drugorzędny, gdyż witryna może służyć tworzeniu relacji klienta z samą marką, a nie jej konkretnymi produktami (co bywa raczej relacją sezonową). Niezależnie od obranej strategii, trzeba się wyróżnić z ogromu bodźców, które zapewnia nam przestrzeń miejska. 

Najwięcej uwagi przyciągają ruchome instalacje, bądź te, kreujące złudzenie ruchu - przy pomocy oświetlenia. Najkorzystniej sięgnąć po oświetlenie LED przy wystroju swojej witryny ze względu na jego energooszczędność, a także ze względu na szczególną “plastyczność” jako wykorzystywanego przez projektantów witryn materiału.

Podstawowe zasady oświetlania witryny

Przygotowując oświetlenie witryny należy pamiętać o podstawowych zasadach dotyczących jego organizacji wynikającej też z jego właściwości. Tak więc poznajmy te bez których obejść się nie można:

  • kierujmy oświetlenie ku wnętrzu witryny, nie na zewnątrz, w innym wypadku, nasz towar pozostanie w cieniu za ścianą blasku skierowanego prosto w oczy przechodnia;
  • nie stosujmy oświetlenia z przesłonami - lampy kloszowe odbierają naszej witrynie cenne światło, ponadto, nie są w stanie nam zapewnić skoncentrowanej, wąskiej wiązki światła, która kluczowa jest dla skupienia uwagi przechodnia na produkcie. Lampę kloszową w witrynie można zastosować jako element ozdobny, jednak nie główne źródło światła na naszej wystawie;
     
  • jeśli nasza witryna znajduje się przy słabo oświetlonej ulicy lub jest głęboko osadzona, najlepiej zastosować mocne oświetlenie;

  • w wypadku gdy nasz sklep znajduje się w okolicy bardzo dobrze oświetlonej, tak jak centrum, należy sięgnąć po mocny światłocień, chiaroscuro i punktowe źródła światła;

  • pamiętajmy o tym, że przedmioty o połyskliwych powierzchniach odbijają światło. Najprościej w takim wypadku jest zastosować matowe tło i unikać punktowego oświetlenia a raczej rozproszone;

  • dopasujmy temperaturę barwy światła do charakteru wystawy - ciepłe będzie bardziej nastrojowe, natomiast białe, neutralne pozwoli na wierne odzwierciedlenie barw eksponowanych towarów;

  • najlepiej w witrynach stosować oświetlenie LEDowe - jest ono bardziej wytrzymałe od tradycyjnego pod względem czasu pracy, a także stanowi dużą oszczędność dla przedsiębiorcy. Ponadto jest szczególnie plastycznym materiałem dla projektanta wystaw. Oświetlenie LED-owe jest również znane z tego, że się nie nagrzewa tak jak tradycyjne, więc nie musimy się martwić o przyszłość i późniejszy wygląd prezentowanego towaru. 

Oświetlenie witryn sklepowych - czy ważne dla biznesu?

Kolorowe reflektory punktowe Fabbian

Oświetlenie witryny sklepowej może zdziałać cuda, jeśli jest odpowiednio dopasowane, lub zrujnować najwspanialszą wystawę, jeśli będzie źle zastosowane. Pamiętajmy też o tym, że nie sam strumień światła buduje nastrój ale również jego oprawa. Punktowe reflektory nie muszą być chowane i maskowane jako nieestetyczny element techniczny; na rynku dostępne jest dizajnerskie oświetlenie w estetycznych oprawach, które same w sobie mogą być ozdobą witryny.

Podobne artykuły