Montażownice do opon-jakie wybrać i na co zwracać uwagę

Montażownice do opon-jakie wybrać i na co zwracać uwagę

Każdy profesjonalny warsztat samochodowy i punkt wymiany opon powinien być wyposażony w montażownicę. Zmieniarki do kół mają różne rodzaje i stosuje się je zarówno do samochodów osobowych, ciężarowych, maszyn rolniczych oraz jednośladów-motorów, skuterów. Najczęściej można spotkać jeden z trzech typów montażownic do opon. Tradycyjne zmieniarki mają charakter uniwersalny i przystosowane są do najpopularniejszych opon na rynku ogumienia. Montażownice niestandardowe i kombajny przystosowane są do konkretnych typów ogumienia i różnych rodzajów opon.

Montażownice do opon-jakie wybrać i na co zwracać uwagę 

Każdy profesjonalny warsztat samochodowy i punkt wymiany opon powinien być wyposażony w montażownicę. Zmieniarki do kół mają różne rodzaje i stosuje się je zarówno do samochodów osobowych, ciężarowych, maszyn rolniczych oraz jednośladów-motorów, skuterów. Najczęściej można spotkać jeden z trzech typów montażownic do opon. Tradycyjne zmieniarki mają charakter uniwersalny i przystosowane są do najpopularniejszych opon na rynku ogumienia. Montażownice niestandardowe i kombajny przystosowane są do konkretnych typów ogumienia i różnych rodzajów opon.

Rodzaje montażownic i ich charakterystyka

Właściciel warsztatu samochodowego powinien znać różne typy montażownic do opon. Zmieniarki do kół mogą ułatwić i usprawnić codzienną pracę mechanika. Przed zakupem warto zwrócić uwagę nie tylko na cenę, lecz dopasować zmieniarkę do własnych, indywidualnych potrzeb. Ten specjalistyczny sprzęt różni się budową, ceną, dostosowaniem do gatunków opon i rodzajów pojazdów. Dlatego przedstawiamy podsumowanie z krótką charakterystyką. Oto montażownice do opon i ich rodzaje. 

Klasyczne-tradycyjne zmieniarki do kół

Najczęściej spotykane w warsztatach samochodowych są montażownice do opon tradycyjnych, popularnych wśród kierowców samochodów osobowych. Konstrukcja tych zmieniarek składa się z kolumny na stopce. W stronę kolumny lub wstecznie odchyla się część zmieniarki. Montaż i demontaż opon następuje dzięki łyżce i stopce oraz zbijakowi. To prosta, klasyczna konstrukcja montażownicy, z jaką poradzi sobie każdy pracownik warsztatu. Istotną cechą zmieniarek jest możliwość obsługi felg aluminiowych i stalowych. Koła z alufelgami chwytane są za część zewnętrzną, a koła ze stali za wewnętrzną. Dodatkową funkcją montażownic jest obsługa opon Run Flat i niskoprofilowych. Tego typu ogumienie wymaga dodatkowych ramion przy zmieniarce.

Nowoczesne montażownice do kół typu kombajn

Kombajn nie musi mieć łyżek i zamiast tradycyjnej stopki posiada uchwyt. Dzięki temu montażownica jest bezpieczniejsza i ogranicza ryzyko uszkodzenia felgi. To profesjonalny sprzęt o dużym stopniu automatyzacji. Nowoczesny kombajn jest prawie bezobsługowy, a mechanik jedynie nadzoruje cały proces wymiany opon w aucie. Zmieniarka-kombajn obsługuje nawet bardzo duże rozmiary opon do 34 cali. 

Inne, niestandardowe zmieniarki do opon

Poza tradycyjnymi montażownicami i kombajnami, można spotkać inny typ, dedykowany do dużych opon np. Run Flat, czy niskoprofilowe. Te zmieniarki charakteryzują się masywną budową z podnośnikiem i rolkami dociskowymi zamiast tradycyjnego zbijaka. Rolka może być pojedyncza lub występować w parach. Innym wyróżnikiem tych montażownic jest stopka z systemem "LL". Moduł niestandardowej zmieniarki posiada inne koło rozbiórkowe niż w przypadku tradycyjnej czy kombajnu. Nie znajdziemy tu także łyżek. Solidna, wzmocniona budowa odpowiada potrzebom warsztatów, które wymieniają problematyczne, nietypowe opony.

Wybór montażownicy do opon

Dostępność montażownic do opon sprawia, że decyzja o zakupie wcale nie jest prosta. Trzeba zastanowić się, jaka zmieniarka najlepiej sprawdzi się w warsztacie. Mechanik stojąc przed wyborem montażownicy do opon, powinien zwrócić uwagę na następujące elementy zmieniarek i własne potrzeby:

 - montażownica powinna być dostosowana do typów kół i powierzchni warsztatu. Polecane są duże stoły montażowe,

- do twardych opon zalecane są zbijaki o dużej mocy,

- grubość i wysokość kolumny. Duże, ciężkie auta wymagają masywnych kolumn, natomiast szerokie felgi potrzebują specyficznych zmieniarek,

- możliwość dokupienia części zamiennych. To wpływa na koszty eksploatacji i na długie użytkowanie zmieniarki,

- widełki cenowe - ile warto zainwestować w zakup i jaka montażownica zwróci się biorąc pod uwagę typy ogumienia wymieniane najczęściej w zakładzie.

Szukając odpowiedniej montażownicy warto zapoznać się z opiniami klientów, sprawdzić opisy i recenzje na specjalistycznych stronach i forach internetowych. Informacje zaczerpnięte od innych użytkowników stanowią często najlepsze i praktyczne źródło wiedzy o konkretnym typie montażownicy. Ważne są także opcje rozbudowy. Klienci coraz częściej szukają warsztatów wymieniających niskoprofilowe ogumienie i w typie Run Flat. Przed zakupem zmieniarki warto przyjrzeć się certyfikatom jakości i przeczytać instrukcję obsługi. Takie dokumenty można znaleźć na stronie producenta lub poprosić o ich przesłanie dystrybutora-przedstawiciela handlowego. 

https://sklep-warsztat.pl/product-category/montazownice/montazownice-ciezarowe/

Podobne artykuły